”Kriminaliteten ligger steget före”

2014-08-19 11:44, Uppdaterad: 2014-08-20 13:35

- Jag hade önskat att vi hade kunnat leverera förändringarna innan valet. Men så har det inte blivit, medger Sten Bergheden, riksdagsman (m) och ledamot i trafikutskottet.

Hur ska den olagliga konkurrensen stoppas? Vad är gjort och vad ska göras? Det ville åkeriägare och chaufförer ha svar på när Ellbo Åkeri AB och Lödöse Åkeri AB bjöd in till diskussion i Lilla Edet den 18 augusti. Tre riksdagsledamöter från Moderaterna och två företrädare från Sveriges Åkeriföretag medverkade.

Initiativtagare var Maria Olsson, delägare i Ellbo Åkeri AB. Ett 30-tal intresserade kom till mötet som hölls i åkeriets verkstadslokal.

Annika Persson och Erik Vilhelmsson från Sveriges Åkeriföretag inledde med att berätta om Fair Transport och att man startat en dialog om etik och moral. Syftet är att få transportköparna att vilja anlita seriösa åkeriföretag som betalar skatt till vårt vägnät.
– Vi har gjort undersökningar som visar att en stor andel av transportköparna kan tänka sig betala mer för transporter som utförs av seriösa åkeriföretag, men i verkligheten är det inte så, menade Annika Persson.
Sten Bergheden, Lotta Finstorp och Camilla Waltersson Grönvall från Moderaternas riksdagsgrupp berättade vad man drivit för frågor under mandatperioden och hur de tänker gå vidare.
– Kriminaliteten ligger steget före och det tar för lång tid att stifta lagar, konstaterade Sten Bergheden.
Regeringen har gett polisen möjligheter att beställa specialkompetens för att bättre kunna kontrollera yrkestrafiken. Kravet på klampning har försenats på grund av Rikspolisstyrelsens invändningar mot förslaget, men nu är planen att det ska genomföras från och med årsskiftet. Morgan Stahlgård, från Gert Stahlgårds åkeri, är kritisk.
– Vi har ju vatten runt nästan hela Sverige. Hur svårt kan det vara att kontrollera utländska bilar som kommer in i landet? Med en transponder vore det ju hur lätt som helst att få reda på om de bryter mot cabotagereglerna.
– Sverige kan inte hitta på egna regler. Det måste ske inom EU, svarade Sten Bergheden.
Lennart Kihlström, chaufför på Lödöse Åkeri, tycker det blivit sämre under Alliansens tid vid makten.
– Kör-och vilotidsreglerna behövs, men man känner sig hela tiden jagad av minuter och en oro över att inte hitta någonstans att sova. Det har blivit färre parkeringsplatser och matställen utmed vägarna. Man kan ju inte äta korv och mos varenda dag. Det här mötet är ett bra initiativ, men det hade varit bättre med en diskussion mellan flera olika partier, tycker han.

Text: Torbjörn Svensson