74-tons flisbil invigd hos Dalafrakt

2014-04-25 14:37, Uppdaterad: 2014-04-28 08:34

Under fredagen invigdes en 74-tons flisbil i Leksand. Det är Dalafrakts-anslutna Åkertströms Transport i Enviken som kör bilen för flistransporter åt Stora Enso och dispensfordonet ingår i Skogforsks ETT-projekt.
– Det känns bra att ligga i framkant. Förr eller senare kommer vi att få en högre bruttovikt i Sverige, säger Kent Åkerström till Svensk Åkeritidning.

Solen sken när Sveriges första 74-tons flisbil invigdes hos Söderenergi på torsdagen. Det gjorde den också utanför Tegera Arena i Leksand dagen därpå då Åkerströms nya flisbil invigdes. Ekipaget, som kommer att sättas i bruk så fort dispensen är färdig inom ett par veckor, är en Scania R 730 med trailer från Eksjö MT och dolly från Parator och extra axlar för att minska axeltrycket. Kombinationen är sammanlagt 25,25 meter. Enligt Joakim Eriksson, produktansvarig på skogssidan för Scania CV finns två vägar att gå för att ta fram en flisbil med högre bruttovikt. Antingen tar man ett traditionellt 24-metersekipage och bygger på höjden för att öka volymen eller så gör man en längre 25,25-meterskombination med dolly och trailer.
– Det kostar visserligen lite mer och väger också lite mer, men fördelen med att bygga en lägre bil är att tipphöjden inte blir högre, vilket inte kräver andra lastmaskiner. Det var något som Kent önskade, att inte öka på höjden, säger Joakim Eriksson.

 

 74-tonnaren blir den fjärde bilen i Åkerströms Transports fordonsflotta. Kent Åkerström ser positiv på att vara en del av ETT-projektet.
– Förhoppningen är ju att detta kommer att vara lönsamt för såväl oss som för kunden. Men det viktigaste är miljövinsten och Skogforsk har med sina timmerbilar visa  att det går att spara mycket bränsle. Sen är det ju också där vi kan spara pengar. Bränslet är en stor post i omsättningen, säger Kent Åkerström.

Läs mer om flisbilen i kommande nummer av Svensk Åkeritidning