Tips inför köpet av begagnad lastbil

Jo då, visst kan man göra fynd vid köp av en begagnad lastbil. Speciellt om man har kunskap och erfarenhet från branschen. Utan detta är det lotteri - bokstavligen. För tyvärr förekommer i denna bransch - precis som när det gäller begagnade personbilar - "hästhandlare" som inte drar sig för att grundlura köparna. Det är självklart att en lastbil som rullat 50 000 mil ska se använd ut. Skavanker kan svårligen undvikas i vardagsslitet och hyttinteriören är inte längre fräsch.
Men pass upp om det är en "skrothög" med sjabbig hyttinteriör du ställs inför - även om priset är ett rent fynd. Är exteriören ovårdad kan du räkna med att innandömet är i minst lika dåligt skick. Fyndet kan bli en illa dyr kvarnsten - och "hästhandlaren" skrattar bakom din rygg.

En av de viktigare frågorna som ska besvaras är objektets historia. Vem eller vilka är tidigare ägare och vad har fordonet använts i för typ av trafik. Många ägare och många förare - var pass upp! Har bilen gått i stadsdistribution - hårt slitage. En fjärrbil klarar sig bättre.

Hur är det med km-mätarens milantal, verkar den trolig i jämförelse med fordonets årsmodell. 20 000 mil på en sex år gammal fjärrbil - reagera! Kanske 120 000 mil stämmer bättre. Här kan man få viss hjälp av de besiktningsprotokoll som ska följa bilen. Samma gäller servicehandboken som också ska finnas - och vara trovärdigt ifylld med oljebyten, service och eventuella komponentbyten.

Kolla fordonets däck. Snedslitna drivdäck är ett dåligt - dyrt -tecken. Framdäcken likaså eftersom det -i regel - indikerar glapp i hjulinställningen.

Kolla batterierna - en dyrbar komponent - som det går att kortvarigt manipulera med. Hur är det med kompressor, generator och startmotor - missljud är tecken på nära förestående åtgärder.

Alla lastbilars verkliga akilleshäl är bromsarna. Lita inte på Bilprovningens protokoll eftersom man där - än så länge - nyttjar en inexakt mätmetod och inte kollar beläggens status. Om möjligt - begär en kontroll på en modern rullbromsprovare. Renovering av bromsar är kostsamt värre! Speciellt Volvos tidigare Z-kambromsar.

Några synpunkter om mer specifika bilmodeller:
Gäller köpet en Volvo FH12 med några år på nacken - hur är det med byte av förslitningskomponenten koppling? Rasar den tillsammans med urtrampningslagret blir det rejält dyrt!
En tidigare Scania? Undersök den på växellådan monterade kopplingscylindern.
På tal om Scania ? var pass upp med turbocompound-modellen 470. Här fanns tidigare rejäla tekniska kvalitets-problem med motorn.

Slutligen frågan om rost. På den punkten har tillverkarna skärpt sig rejält under 90-talets senare hälft ? speciellt vad gäller hytterna (tidigare ett sorgebarn). Här bör det normalt inte vara några problem.

Lars-Erik Lundgren, tidigare teknisk reporter för Svensk Åkeritidning.

Lars Eric