Har koll på östfronten

2015-01-14 15:16

Rigorösa poliskontroller, långa väntetider i tullen och krångliga trängselskatter. MTS Transport i Malmö är vana vid det mesta efter att ha trafikerat Öst- och Centraleuropa i över 20 år. Frågan de ställer sig är dock: Varför är det så svårt för Sverige att komma till rätta med sina problem?

 

Som transportföretag måste du antingen vara jättestor eller bli bra på din egen lilla nisch. Detta är ett mantra som många kan skriva under på och MTS, Malmö Transport och Spedition, är inget undantag. Deras egen nisch är rent geografisk. I 23 år har de trafikerat Öst- och Centraleuropa. Ungern, Tjeckien, Slovakien – och även Turkiet – är länder där man kan skåda MTS blågula logotyp.
– Vi är bland de sista mohikanerna bland svenska företag som bara kör internationellt. Och i den delen av Europa som vi verkar i är vi ganska ensamma om, säger Mats Cederwald, försäljnings- och administrationsansvarig, till Svensk Åkeritidning.

Man kan säga att MTS har sina rötter i Ungern. Mats Cederwalds kompanjon och trafikansvarige Paul Hantosi är ungrare och började arbeta med transporter mellan Sverige och Ungern tillsammans med sin svåger. Mats jobbade på den tiden i finansvärlden, men fick erbjudandet att börja arbeta med Paul – mycket på grund av sin bakgrund i ASG.
– Trots att jag hade etta i tyska, etta i franska och tvåa i engelska blev jag anställd på ASG:s utrikesavdelning på slutet av 70-talet. På 80-talet hoppade jag på finansbranschen. När den sedan föll ihop som ett korthus frågade Paul, vars verksamhet jag hade finansierat en del av om jag ville börja arbeta med dem, säger Mats Cederwald.

Resultatet blev MTS, som startades av Mats, Paul och hans syster och svåger. Idag är det Mats och Paul som driver verksamheten. Då, i början på 1990-talet var det transporter mellan Sverige och Ungern, precis som i Pauls tidigare verksamhet, men med tiden utvidgades området i takt med att de forna kommunistländernas handelshus som reglerade antalet importörer och exportörer försvann. Marknaden öppnades upp och tillverkarna i öst blev nya kunder.

I början använde man främst ungerska bilar, men köpte med tiden egna. En milstolpe i MTS historia var när KG Johanssons åkeri i Våxtorp förvärvades 2005. På över en natt blev bolaget nästan dubbelt så stort. Dessutom fick de dra nytta av åkeriägarens kompetens.
– KG Johansson var en pionjär med att som Svensk köra på Östeuropa. Han och hans fru Anita jobbade kvar hos oss i fem år och pendlade varje dag mellan Våxtorp och Malmö – 15 mil enkel väg – innan de gick i pension, säger Mats Cederwald.

Det är inte bara paret Johansson som har suttit på mycket kunskap.
– Det finns en enorm erfarenhet och kunskap innanför väggarna. Våra trafikdirigerare kan varenda stad i områdena som vi arbetar med. Vi har i stort sett alltid handplockat vår personal. En utmaning är att vi har behövt föryngra. Ett tag hade vi en medelålder på 50, 55 år och det är ju inte bra om alla går i pension samtidigt, säger Mats Cederwald och tillägger att det har skett en föryngring i den 15-hövdade personalstyrkan på Kvalitetsvägen i Malmö.

 

MTS är spedition och åkeri i ett. Företaget har egna svenska bilar som kör med svenska trailers, men lejer också in utländska bilar som kör deras egna trailers. Dessutom lejer man in kompletta utländska ekipage. Förarna är uteslutande utländska egenföretagare – och det finns en logik i det.
– Vi har en devis att chaufförer som kör för oss ska ha anknytning till ett land som han lastar, lossar eller passerar under transporten. Om alla hade levt efter den devisen hade alla chaufförer kunnat ta ut sin veckovila i sin bostad eller hos anhöriga, säger Mats Cederwald.


Han menar att det finns en begreppsförvirring i diskussionerna om utländska förare.


– En bulgar som ligger och kör i Sverige, Polen och Tyskland ser inte sitt hemland på sex månader. Det tycker jag är fel. Däremot anser jag inte att det ska sitta en svensk förare bakom ratten bara för det är en svenskregistrerad bil, säger Mats Cederwald och berättar om hur det gick sist gång en svensk förare skulle köra till Ungern.
 

På den tiden som utländska förare inte fick köra i Sverige hade MTS en lots som gärna ville köra utomlands. Han fick en chans att köra ner till Budapest, men insåg snart sitt misstag.
– När han kommit ner var han så trött på tullar och gränskontroller att han lämnade bilen och satte sig på ett flyg hem till Sverige, säger Mats Cederwald.

 

Med löneläget i chaufförernas hemländer i åtanke tjänar de bra när de kör en svensk bil. Där är det inte fråga om social dumpning. Mats Cederwald tar upp ett exempel.
För några år sedan hade MTS en chaufför som bodde i byn Tata utanför Budapest. Han körde deras linjebil mellan Budapest och Malmö varje vecka. Hans granne körde samma linje för Waberer med ungerska plåtar.
– Vår chaufför körde vår svenska bil och tjänade dubbelt så mycket som sin granne och kunde leva gott på sin lön hemma i Ungern, säger Mats Cederwald och fortsätter:

– Man behöver sätta lönerna i perspektiv. Bor man i Slovakien och tjänar 1200 euro med kostnadsläget där så är det helt okej. Bor man i Sverige med den lönen så är det social dumpning. Det är ingen som kan bo i Sverige och tjäna 10 000 kronor i månaden
 

MTS kör till största delen eget gods och bland kunderna finns Volvo Logistik, Kemira, Ica och Unilever.
– Vi fakturerar över 500 kunder varje år, så vi har en rätt bred kundkrets, säger Mats Cederwald.

Sedan 2004 trafikerar man Turkiet, främst genom sin agent Mars Logistics, som styr trafiken från Istanbul. Men även svenska MTS-bilar är nere i Turkiet, vilket antagligen inte är så vanligt. Grekland är en annan ny marknad, som efter den ekonomiska krisen i landet nu bara kan bli större.
– Vi skickar bilar till Grekland varje vecka, säger Mats Cederwald.

Däremot har MTS valt att inte etablera sig i Polen och Baltikum eftersom där redan finns så många aktörer och att de länderna inte ligger bra till geografiskt.
– Det blir för korta transportsträckor eftersom det mest är en färjetur. Min bild är att de som etablerat sig i Baltikum finns längre norrut, som i Stockholm, säger Mats Cederwald.

I länder där det ibland inte går att fråga om vägen på engelska eller tyska blir lokalkännedom än viktigare än i vanliga fall.
– Ett land som Rumänien är jättesvårt att köra i utan att ha någon kännedom om landet. Det går inte att köra in på en mack och fråga om vägen. Man fortfarande häst och vagn på vägarna där. Dessutom finns där mycket bergsområden som man bör undvika, säger Mats Cederwald.

 

 

Även hemma i Malmö är det viktigt med kunskap om områdena som företaget verkar i. Sedan några år tillbaka har man en turkietexpert anställd – Ebru Jasarovski.
– De turkiska chaufförerna pratar sällan varken engelska eller tyska och när de ville ha instruktioner ringde de ner till Turkiet istället för att prata med oss, berättar Mats Cederwald.

MTS började leta efter någon som pratade turkiska och ville arbeta i transportbranschen. Det visade sig vara en riktig utmaning.

– Vi trodde inte att det skulle bli så svårt i en invandrartät stad som Malmö. Arbetsförmedlingen kunde inte hitta någon som pratade turkiska och som ville arbeta med transporter. Vi kontaktade också Turkiska föreningen i Malmö. Det slutade med att deras ordförande själv sökte jobbet, säger Mats.

Men som av en slump hittade man till slut rätt. Ebru Jasarovski är född i Sverige, men familjen har hus utanför Istanbul. På så vis kände hon en Turkisk lastbilsförare som behövde hjälp att hitta till MTS. Hon arbetade på en förskola med tackade glatt ja till erbjudandet om att börja arbeta på MTS. Idag har hon hand om alla import från Turkiet och hjälper även till med exporten.

– Hon gör ett fantastiskt jobb. Och de turkiska chaufförerna älskar henne! De kommer med presenter till henne och bjuder på te i sina bilar, säger Mats Cederwald entusiastiskt.

 

Under de senaste två decennierna har mycket förändrats i länderna som MTS verkar i. I början hade de ett stort försprång eftersom nästan ingen ville trafikera östländerna. Efter att Berlinmuren föll och de forna Sovjetstaterna blev fria att köra till krävdes många och långa gränskontroller.
– Om du skulle gå till från Sverige till Budapest hade du gränspassager i Polen, Tjeckien, Slovakien och Ungern. Det kunde vara sammanlagt 48 timmars väntetid i gränskontrollerna och det var inte många som orkade med det. Vi stod ut och det är så vi har etablerat oss. I dessa länder är MTS mer kända än i Sverige, säger Mats Cederwald.

 

I takt med att fler av länderna har kommit med i EU har det blivit lättare att köra på dem och idag är det ingen skillnad mellan att köra till Budapest och att köra till Paris. Men i vissa länder som MTS trafikerar är det än idag mycket som skiljer sig. Inte minst när det gäller myndighetsutövandet från tull och polis.
– Vi har ett talesätt om polisen i Polen som lyder: ”Har du mössa på dig – då blir det böter. Har du inte mössa på dig – då blir det också böter”, säger Paul Hantosi och menar att svenska, nya lastbilar ses som en bra inkomstkälla åt polisen i till exempel Polen.
– De står med kikare och ser efter om det kommer en bil i bra skick. Om den dessutom är svensk så plockar man in den. I Bosnien blev en förare stoppad med hänvisning till att man enligt bosnisk lag måste ha två reservhjul med sig – men det fanns inte ens plats för två, fortsätter han.

– Även i ett land som Österrike har vi haft flera förare som stannats och fått 20 000 kronor i böter för att ha saknat en stämpel i CMR-fraktsedeln och inte fick lämna platsen, flikar Mats Cederwald in.

 

Båda två är överens om att polis och tull i Sverige arbetar på ett helt annat sätt.

– I Sverige är tullens främsta syfte att främja handeln. Utomlands kommer det mycket längre ner på prioriteringslistan, säger Paul Hantosi.
 

Mats Cederwald menar att myndigheterna i andra länder verkar värna mer om sin egen näring. Att det främjar de inhemska åkarna om man kan hindra svenska företag från att köra vidare.
– Och det är ju förståeligt. Men så funkar det inte i Sverige. Här är det lätt jämfört med länderna i öst. Men om något är galet måste man ta tag i det, säger han.

 

Med det perspektiv som Mats och Paul har på myndighetskontroller ute i Europa har de svårt att förstå hur Sverige hanterar vissa frågor. Trängselavgifter är ett exempel. Än kan utländska åkerier passera utan att betala någon avgift. Annat är det i Ungern:
– När en av våra chaufförer ska köra i Budapest måste vi gå in på nätet och köpa en biljett åt honom i förväg för att han ska få köra på de avgiftsbelagda vägarna. Men det är okej eftersom även ungrarna betalar vägavgifterna. Men i Sverige slipper en ungrare på väg till Oslo att betala trängselavgiften när han passerar Göteborg medan en svensk måste betala. Då är villkoren inte längre de samma, säger Mats Cederwald. 

 

Likadant är det med Transportstyrelsens kontroller av kör- och vilotider – ett silande av mygg medan man sväljer de mer akuta kamelerna som att förare kör med dubbla förarkort och annat systematiskt fusk. MTS har inte undkommit anmärkningar vid Transportstyrelsens företagskontroll. 184 anmärkningar, som framförallt handlade om handhavandefel med färdskrivaren, som skulle innebära ett sanktionsbelopp på 374 000 kronor. Men ett stort antal av dem var direkt felaktiga, vilket man meddelade Transportstyrelsen som då tog bort 105 av anmärkningarna. Mats och Paul berättar att de har pratat om att registrera de svenska lastbilarna på MTS i Slovakien istället och .
– Om situationen inte blir bättre kan vi lika gärna flytta ner bilarna. Det gör vi på ett par dagar, säger Mats Cederwald.
– Och om fler känner sig tvungna att göra det samma så finns det snart ingen svensk utrikestrafik kvar, säger Paul Hantosi.

 

 

 

Vem är Mats Cederwald

Ålder: 56

Bor: Limhamn
Familj: Fru, bonusson och hund
Kör: BMW
Favoritväg: Att köra genom Småland när det är klarblå himmel och vindstilla är väldigt vackert. Längs Amalfikusten också fantastiskt att köra.
Fritidsintressen: Golf och trav
Styrka: Envis
Svaghet: Envis
Motto: Ju svårare och rörigare saker är desto viktigare är det att ta tag i det med detsamma.
Senast lästa bok: Svennis memoarer
Drömmer om att göra: Om att inom några år vara lite mindre involverad i verksamheten och ha lite mer fritid. Att vakna på morgonen och känna att man kan ta en golfrunda istället för att åka in till jobbet

 

 

Vem är Paul Hantosi

Ålder: 53

Bor: Limhamn
Familj: Fru, tre barn, hundar och katter
Kör: Ford
Favoritväg: Att köra en MC-tur i Nordnorge
Fritidsintressen: Flygning, dykning, mat och vin
Styrka: Mångsidig
Svaghet: Försöker fixa lite för mycket på egen hand
Motto: Sak du göra något – gör det bra eller inte alls
Senast lästa bok: Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif GW Persson
Drömmer om att göra: En roadtrip i USA och inte nödvändigtvis stanna på de typiska turistställena.